Ny start:

”Salget er den bedste måde at fremtidssikre

Ønsket om at fremtidssikre patienterne har været motivationen for at fusionere med en anden klinik for tandlæge Helle Bremer i Varde.  

Tekst:
Ny start.
For Helle Bremer bliver den største udfordring at være en del af en stor klinik.

Helle Bremer / 51 år

Hvorfor fusionere to klinikker?   
– Salget er den bedste måde at fremtidssikre. Vores tandlægepraksis er slidt, og der er ingen mulighed for at udvide. I den nye klinik bliver vi syv behandlere, og vi får mulighed for at tilbyde patienterne mange flere specialfunktioner. Det ville ikke have været muligt, hvis det kun havde været os.

Fra klinikejer af Tandlægerne Brøndsted & Bremer
til ansat tandlæge hos Tandlægerne Berthelsen & Valdimarsson  

Du er kun 51 år og har masser af tid tilbage på arbejdsmarkedet. Hvorfor fortsætter du ikke som klinikejer?
– Vi har været kollegaer i 25 år og kompagnoner de sidste 15, og jeg ville ikke have mod på at starte forfra med en ny. Derudover har vi en ældre klinik, og det ville kræve store investeringer, hvis jeg skulle fortsætte selv. Og hvad hvis jeg blev syg? Med den nye klinik fremtidssikrer vi vores patienter. Der er mulighed for, at klinikken kan køre hele tiden, så der altid bliver taget ordentligt vare på vores patienter.

Læs flere af Tandlægebladets interviews her

Hvilken betydning har det, at Kim og Erling er af en yngre generation af tandlæger?
– De har en nyere uddannelse, hvilket betyder, at de kommer med nyere indgangsvinkler og viden. Selvom vi følger med, skal man virkelig være på dupperne. De er to unge mennesker med fuld fart på, antennerne ude og videreuddannelse i udlandet. Det giver ny og mere inspiration. En yngre klinik gør det også nemmere at opfylde kravene fra Sundhedsstyrelsen. En ældre, nedslidt klinik kræver bare mere vedligeholdelse. Den klinik, vi rykker over i, er helt ny, hvilket gør den nem at renholde, nem at arbejde med og nem at vedligeholde.  

Er der noget, du kommer til at have svært ved i forhold til din nye rolle som ansat?
– I sidste uge ringede én af pigerne og havde brug for at få fri. Jeg gik straks i gang med at tænke over, hvem jeg kunne kontakte. Men det er ikke min hovedpine længere. Før var jeg konstant på med hensyn til opdateringer af det administrative – nu behøver jeg ikke engang læse det. Jeg følger stadig med, men det gør mig glad, at jeg kan lægge tingene fra mig og sige farvel, når den sidste journal er skrevet kl. 17. Omsorgen for sine kollegaer holder aldrig op, men det administrative er lagt væk.

Hvad kommer til at være den største udfordring i fusionen af de to klinikker?
– Den største udfordring bliver ikke de nye chefer, nye ansigter eller andre ledelsesprincipper, men det at vi bliver mange flere. Vi har været en lille familie med 3-4 patienter siddende i venteværelset. Nu får vi omkring 15. Folk kommer til at vandre ind og ud, både behandlere og patienter. Det kommer til at blive en helt anden verden. Lidt ligesom Københavns Hovedbanegård. 

 

CV

1991: Uddannet fra Tandlægeskolen i Aarhus

1991-2002: Ansat tandlæge hos Poul Brøndsted  

2002: Klinikejer af Tandlægerne Brøndsted & Bremer

2017: Solgt klinikken til Tandlægerne Valdimarsson & Berthelsen