“Jeg overvejer faktisk at sælge min praksis

Det værste er, at man aldrig helt ved, om man gør det godt nok. Det mener Rubi Frahm og peger på, at der i dag er langt mere fokus på at gøre myndigheder tilfredse fremfor at gøre patienten tilfreds. 

Frygt.
Det værste er, at man aldrig ved. om man nu gør det godt nok. Det mener Rubi Frahm, der oplever, at der tidligere var fokus på at gøre patienten tilfreds, mens frygten for om myndighederne er tilfredse, fylder mest nu.
Tekst: Freelancejournalist Mette Wallach / Foto: Andreas Bang Kirkegaard

Rubi Frahm // 39 år

Tandlæge Rubi Frahm i Mørke
og underviser på
Tandlægeskolen i Aarhus

Det værste for mig er, at jeg føler, at jeg gang på gang bliver kompromitteret på min faglighed. Og det synes jeg faktisk ikke kan være rigtigt. Når myndighederne fx laver om på farvesystemet, og man pludselig må have 15 % tandkødsbetændelse og stadig være grøn, føler jeg, at det er et overgreb på min faglighed. Jeg har jo taget en faglig vurdering af patienten.

 

Jeg overvejer faktisk at sælge min praksis. Når jeg sidder som alene tandlæge, er det svært for mig at få det til at løbe rundt. Jeg har ikke nogen stordriftsklinik og derfor ikke så meget at give af fra hverken løn eller omsætning, inden at jeg faktisk ikke kan få det til at løbe rundt. Myndighederne synes, at vi tjener for meget, men hvorfra har de tallene til at vurdere, om den enkelte tandlæge tjener for mange penge?  Er det omsætning, der går videre som investering i klinikken, og som skal dække de yderligere udgifter, der bliver pålagt os af myndighederne, eller er det reelt udbetalt løn? Det er jo fakta, at vi får pålagt flere opgaver og udgifter, uden at der er fulgt flere penge med. Hvis jeg skal til at tage penge med på arbejde, så gider jeg simpelthen ikke mere. Jeg synes ellers, at min kombination af at undervise og arbejde som tandlæge er ideel, men hvis jeg sælger min klinik, bliver det forskning eller undervisning på fuld tid. Men personligt har jeg allerede svært ved at undervise eleverne på Tandlægeskolen i en behandling, som jeg ved, at de måske ikke må foretage efter deres faglige overbevisning ude i virkeligheden.

Det værste er, at man aldrig helt ved, om man gør det godt nok

Rubi Frahm

Jeg startede min egen klinik op fra nul for fire år siden. Allerede dengang var der snak om, at vi brugte for mange penge. Vi ville da gerne være med til at spare nogle penge, og jeg synes, vi efterkom mange af kravene. Men så fortsatte det jo bare. I dag bruger jeg mere tid på at dokumentere end på at behandle mine patienter. Det er lige før, at man ikke behøver at se patienten, når bare man har skrevet en god journal. Og det er jeg ked af, for jeg er blevet tandlæge, fordi jeg gerne vil udføre fornuftige behandlinger på mine patienter. 

 

I gamle dage gik man op i, om patienten var tilfreds med ens behandling, nu er man mere bange for, om myndighederne er tilfredse. Og det værste er, at man aldrig helt ved, om man gør det godt nok. I forhold til journalføring har vi ikke fået at vide, hvordan en godkendt journal skal skrives. Det er åbenbart op til vurdering i den enkelte sag, hvis der kommer en klage. Og vi har heller ikke mulighed for selv at klage over en afgørelse. Det er der ikke meget retssikkerhed i. Når jeg læser om nogle afgørelser hos andre tandlæger, tænker jeg ofte, at det lige så godt kunne ske for mig. 

 

Vi tandlæger har brugt så mange år på at få folk til at gå regelmæssigt til tandlægen for netop at forebygge tandproblemer. Og kigger man på statistikken, er danskernes mundhygiejne blevet forbedret. Men når man fratager tilskuddet og mener, at flere patienter skal være grønne, har man en mistillid til tandlægen, der går på vores faglighed. Og det smitter af på patienterne, for pludselig får de en opfattelse af, at de ikke havde behøvet at komme til tandlægen så ofte, og at vi har forsøgt at snyde dem. 

 

Bag om undersøgelsen

Hvordan påvirker myndighedskrav arbejdsglæden?

Det har Tandlægebladet spurgt om i en spørgeskemaundersøgelse i marts 2018, og som knap 1.800 tandlæger har svaret på.

Undersøgelsen viser, at det står rigtig skidt til med arbejdsglæden. Det er især klinikejerne, der er ramt, men også ansatte tandlæger i privat praksis og i den kommunale tandpleje oplever, at deres arbejdsglæde er udfordret.

Resultatet af undersøgelsen er tankevækkende ikke mindst fordi, tidligere undersøgelser har vist, at danske tandlægervar i høj trivsel.

 

Kommentarer