"Patienten kan ikke bruge "jeg vidste ikke, hvad det var" til noget"
Lyt til dine patienter og gør dig umage for at give dem den bedste behandling, lyder nogle af anbefalingerne fra Lars Nygaard, partner i Evident Tandlægerne i Brøndby, Hellerup og Hørsholm.
1.
Gør dig umage hver dag for at give dine patienter den bedste behandling. Er du usikker, så spørg en kollega, eller henvis til en ekspert på området. I de 25 år, jeg har beskæftiget mig med hoved-hals-kræft, har jeg mange gange oplevet, at patienter er henvist ALT for sent fra tandlæger og læger. Patienten kan ikke bruge ”jeg vidste ikke, hvad det var” til noget. Der er meget, vi ikke ved, og det er forkert ikke at spørge og blive klogere.
2.
Læg en plan for dit tandlægeliv. Ung eller erfaren. Find nogle områder, du vil blive rigtig god til. Lav en struktureret efteruddannelsesplan med kurser i ind- og udland. Bliv specialiseret inden for et eller få områder og få et rigere tandlægeliv. Problemet er, at vi breder os over rigtig mange områder og ikke rigtig bliver virkelig gode til noget. Jeg har til gode at møde en patient, der ikke ville have den bedst mulige behandling af den mest kompetente tandlæge på området.
3.
Brug tid på at lytte til din patient. Sæt din patient i centrum, og find ud af, hvilke behov og problemer patienten har. Dit tandlægeliv vil blive lettere, og dine patienter bliver tilfredse. Jeg har arbejdet 26 år som tandlæge i en henvisningspraksis og har ofte oplevet, at patienter ikke føler ”at de bliver hørt”.