"Indfør Kaizenmøder inspireret af indianerfilosofien"
Klinikejer Peter Tillge har gode erfaringer med at indføre det japanske ledelsessystem Kaizen på klinikken. Læs her hvilke andre erfaringer han vil anbefale videre til dig.
1.
Sæt banaliteter i system. De aktiviteter, vi oftest udfører, skal have en høj forudsigelighed. Vi arbejder med mål (hvorfor), procedure (hvordan), sikring (hvordan sikrer vi, at …), ansvar (hvem). Når vi fx tager billeder af bitewings, viser vi dem på en skærm og drøfter ovenstående, før sagen vurderes og journaliseres.
2.
Kaizen. Ved mit første møde med den indianske verden blev vi placeret i en cirkel omkring bålet og spurgt: ”I har alle i jeres vandring på denne jord opsamlet viden og kompetencer med hver jeres enestående sammensætning. Har I lyst til at dele med denne cirkel?” Denne oplevelse betød, at vi i 2004 indførte det japanske ledelsessystem Kaizen på klinikken, som vi praktiserer ugentligt i halvanden time. Det sikrer, at vi hele tiden forbedrer os, og at alle bliver hørt og er en del af fællesskabet.
3.
Uddelegering. Dialogen med patienten om den optimale behandling kan også være med fx en klinikassistent, som patienten har tillid til. De kan uddannes i følgende: 1) Har set udført XX gange, 2) Har prøvet YY gange med overvågning/supervision og til sidst 3) Udlært eller kan udføre selvstændigt. De kan derefter være ansvarlige for den interne uddannelse af andre elever, så tandlægen primært udfører det, som loven foreskriver ikke kan uddelegeres.