Er der kamp om patienterne?
Vi har spurgt tre tandlæger, om det er svært at skaffe patienter.
Lars Møller, København
– Ja, også selv om vi er den eneste klinik på Islands Brygge i København. Men der er fx en klinik i nærheden, som kører en del effektive kampagner med gode tilbud. Den vej går vi ikke. Vi bruger mange penge på at få en fornuftig placering i Google, men vi har også en effektiv, men banal annonce i lokalavisen. Så bruger jeg også en del tid på sociale medier, ligesom vi kører en indsats over for lokale virksomheder, som vi besøger og giver en brochure, der fokuserer på, at vi er en nem løsning. Men i bund og grund så batter gode ambassadører allermest. Derfor arbejder vi med tilfredshedsmålinger, og dem, der boner ud som utilfredse, inviterer jeg på kaffe og en snak. Så fra at være dårlige ambassadører bliver de gode ambassadører.
Pernille Monberg, Bagsværd
– Vi oplever ikke, konkurrencen er hård hos os. Vi har for nylig overtaget en gammel butik med en god beliggenhed i stueplan og gode parkeringsmuligheder, og det har givet en rigtig god tilgang – simpelthen fordi vi er blevet synlige. Og det er endda, selv om vi har Tandlægen.dk rundt om hjørnet, som har et stort markedsføringsbudget og ligger højest i Google. Jeg ved, der er kollegaer, der betaler for at få henvist patienter, men mit indtryk er, at det ikke er stabile og trofaste patienter. Vi tror på, at det handler om service og gode relationer. Vi lægger fx vægt på, at vi er et team, så patienterne kender os alle, og det gør, vi får en god relation, og de vil anbefale os videre til familie, venner og kollegaer.
Andrea Groth, Odense
– Der bliver byttet meget rundt, og det kan man vel godt kalde konkurrence. Det er ikke sjældent, at vi får nye journaler, eller folk flytter væk. Men nu er Odense også en uddannelsesby, og der er mange, som flytter til og fra. Jeg konkurrerer ikke så gerne på priser, og der er selvfølgelig nogle patienter, som kan være følsomme over for dem. Og så vil der jo altid være nogle, som ikke kan lide lugten i bageriet. Men jeg synes, at vi har en rigtig fin tilgang af patienter, hvor mange af vores nuværende patienter anbefaler os videre til nye. Ellers har vi en række af passive patienter, som vi kan ringe til. Vi har ikke behov for et stort rykind, og derfor giver det os ikke de store udfordringer