Voxpop:

Er I gode til at tale om fejl?

Eksperter mener, at tandlægebranchen er præget af en nulfejlskultur, som gør det svært at tale åbent om fejl. Læs hvordan tre klinikker håndterer fejl.

Voxpop TB4 2019

Jørgen Bergmann, Faaborg 
– Vi taler om fejl på min arbejdsplads, og hvordan vi kan sørge for, at de principper og standarder, vi arbejder efter, bliver overholdt. Men jeg er stadigvæk bange for at lave fejl – frygteligt bange. Det er måske derfor, at der er så få fejl i tandplejen, fordi vi frygter det så meget. Jeg har aldrig oplevet, at der er blevet indberettet en utilsigtet hændelse nogen af de steder, jeg har været – hverken kommunalt eller privat. De fleste klinikker har efterhånden så god kvalitetsstyring, så det er sjældent, at man har behov for at indberette. Mange klinikker er certificeret efter den danske kvalitetsmodel eller har taget principperne i den til sig, og det har mindsket utilsigtede hændelser, da man ved, hvad man skal gøre.

Mette Marie Weinrich, Aarhus
 – På vores arbejdsplads er vi gode til at tale om fejl, og vi har ikke haft brug for at indberette en utilsigtet hændelse. Jeg har for nylig fået øjnene op for, at der hersker en nulfejlskultur i branchen. Tandlæger har et niveau, der siger, at kun når det er helt perfekt, er det godt nok. Vi er blevet opdraget på den måde allerede fra tandlægeskolen af. Her får man et nulfejlsmindset, og det skal man selvfølgelig også have i sundhedssektoren. Men man kan godt være for hård ved sig selv og have svært ved at acceptere de fejl, man laver, selvom man kan lære meget af dem. I andre brancher er der nok lidt mere plads til fejl, men tandbehandlinger laves på mennesker, og derfor bliver succeskriteriet, at alt skal være 100 % korrekt.

Michael Rasmussen, Esbjerg 
– Hos os er det tilladt at komme med alt, så vi kan lære af hinanden. Vi har fx behandlermøde hver 6. uge på klinikken, hvor vi sætter os ned og snakker sammen. Derudover er jeg også med i en kvalitetscirkel, som består af ni tandlæger fra området, der mødes fire gange om året og deler faglige erfaringer. Tandlæger er perfektionister, og de ærgrer sig, når noget ikke lykkes. Nogle steder bliver nulfejlskulturen opdyrket rigtig meget, og det bryder jeg mig ikke om, for det skaber et dårligt arbejdsklima. Heldigvis er det sjældent, at jeg hører om det. Vi har oplevet at indberette én utilsigtet hændelse. Vi er ISO-certificeret, og det gør, at der bliver sat system på nogle ting. Det tager nogle af fejlene, men selvfølgelig kan der ske uheld.