"Præmien i mit arbejdsliv er at hjælpe mennesker"
Det er glæden i at hjælpe mennesker til at få en bedre livskvalitet, som er en af de største arbejdsmæssige drivkræfter for klinikejer Per Stylvig. Læs her hvad der ellers gør en forskel i Per Stylvigs arbejdsliv, og hvad han anbefaler dig at tage med videre.
Per Stylvig
62 år
Klinikejer, København
Uddannet fra Københavns Universitet i 1982
1. Kast dig over arbejdet med bidfunktion.
Fagligt arbejder jeg selv med bidfunktion, nu kaldet oral fysiologi. Et fagområde med mange forskellige problemstillinger og aspekter, som jeg synes er vanvittigt spændende.
Jeg ser mest komplekse smerter og funktionelle problemer, der i høj grad påvirker folks livskvalitet, og ofte skal jeg virkelig bruge mig selv for at komme i mål med patienterne, både cerebralt, fysisk og psykisk. Men at kunne lindre eller endnu bedre få smerterne til at gå væk er en stor glæde.
Jeg er dog stadig fuld af respekt og beundring over for andre specialister og generalister. Man skal altid gøre det, man har lyst til, og som man er god til.
2. Værdsæt glæden ved at hjælpe mennesker.
Præmien i mit arbejdsliv er at hjælpe mennesker.
I min verden har man en forpligtelse til at gøre godt, hvor man kan.
Jeg forsøger at etablere en god relation til patienterne ved selv at hente dem i venteværelset, hilse anstændigt, tale pænt til dem og medarbejderne, sørge for god tid, og så ringer jeg ofte til patienterne og spørger til dem.
Jeg bliver så glad, hver gang en person kommer og fortæller, at nu har de det meget bedre, eller at generne er helt væk.
Mange får en bedre livskvalitet og giver positivt tilbage til os som behandlere. Jeg er fx mange gange blevet inviteret i teatret, og derudover har jeg fået digte, blomster, vin og knus af taknemmelige patienter.
3. Henvis til dine kollegaer.
Man kan ikke vide alt og have dybdegående indsigt i alle forhold. Man skal gøre det, man er god til.
Når der er noget, jeg ikke har styr på, henviser jeg derfor til andre.
Jeg har ligeledes kontakt med tandlæger, som henviser til mig, og jeg møder altid kompetente, reflekterede kollegaer. Vi har gode udvekslinger af information og erfaringer omkring de enkelte behandlinger og patienter.
Det er imponerende at holde fanen og modet højt set i lyset af, at vi som stand meget ofte mistænkeliggøres og næsten dagligt bliver pålagt meget store belastninger af alverdens instanser.
Ligger du også inde med anbefalinger eller tips, som kollegaerne kan få glæde af? Så skriv til Tandlægebladet på TB@tdl.dk