Drop sparekniven
Det kan ikke lade sig gøre at spare sig ud af den økonomiske krise. I stedet skal de sørge for at få skabt så meget omsætning som overhovedet muligt, mener to revisorer med stor erfaring fra tandlægeområdet.
Tandlægebladet har konsulteret to revisorer med stort kendskab til tandlægeområdet for at spørge dem om, hvordan klinikejerne bedst muligt kommer igennem de økonomiske problemer, som de står med lige nu på grund af COVID-19.
De to revisorer, Allan Kamp Jensen, statsautoriseret revisor og partner i revisions- og konsulentvirksomheden PWC, og Henning Juel Møller, statsautoriseret revisor og partner i Aros Revision, er enige om, at det i høj grad er en forøgelse af omsætningen, der skal bane vejen for tandlægeklinikkerne ud af den nuværende store økonomiske krise.
– Tandlægerne på klinikkerne skal gøre alt, hvad de kan for at få reetableret deres omsætning med henblik på at generere likviditet, så de kan betale deres regninger, lønninger og andre omkostninger, og herigennem begrænse den gæld, som mange er ved at få genereret. Det er begrænset, hvor meget de store omkostninger som lønninger og husleje på den helt korte bane kan reduceres, siger Allan Kamp Jensen.
Udvid åbningstiden
Begge revisorers råd til klinikejerne er fx at udvide åbningstiden og optimere aftalebookningen.
– Sørg for at tilrettelægge arbejdet, så der bliver plads til 1-2 patienter mere hver dag, og så skal man være skarp på at fylde afbud ud med andre patienter, så kapaciteten udnyttes. For nogle klinikker kan det også være en fordel at investere i et ekstra klinikrum, så de kan overholde myndighedernes COVID-krav, samtidig med at de kan øge omsætningen, siger Henning Juel Møller.
Man kan ikke hente noget i omkostningerne
ALLAN KAMP JENSEN, REVISOR, PWC
Et godt forhold til banken
Allan Kamp Jensen tilføjer, at det kan være en god idé at konvertere den dag, som mange bruger på administration, til arbejde på klinikken og dermed til omsætning.
– Et godt forhold til sin bank er også vigtigt. Sørg for at have en løbende dialog om den økonomiske situation og styr på budgetterne. Det giver mulighed for, at banken hele tiden har et overblik over klinikkens økonomiske situation, så man kan nå at reagere, hvis der skulle opstå kritiske situationer – fx mangel på likviditet, siger Allan Kamp Jensen.
Umuligt at spare sig ud af krisen
Revisorerne understreger, at klinikkerne ikke kan spare sig ud af den økonomiske krise.
– Selvfølgelig skal man se sine omkostninger igennem, men det er altså ikke her, at man efter min mening for alvor kan hente noget særligt, i hvert fald ikke på den korte bane, siger Allan Kamp Jensen.
Skulle der igen opstå en situation, som man så midt i marts, hvor tandlægeklinikkerne måtte lukke næsten al aktivitet ned, så er Allan Kamp Jensens råd klart:
– Kan man bare holde sig lidt i gang omsætningsmæssigt under en krise som COVID – så er det med til at sørge for, at gælden ikke er så stor som den kunne blive, når man kan åbne fuldt ud igen, og det gælder selvfølgelig især, hvis man har en klinik, hvor økonomien i forvejen skranter lidt.
Henning Juel Møller påpeger, at det er svært at geare en klinik til en krise.
– Løn til personalet er den største udgiftspost, og det tager lang tid at drosle ned, da de fleste ansatte har lange opsigelsesfrister. Man kan selvfølgelig også undlade at foretage investeringer i store lokaler og dyrt udstyr, men det er omvendt også en forudsætning for at kunne drive klinikken, siger han.
Tre gode råd: Sådan klarer du dig som klinikejer i krisetider
Fokus på at øge omsætningen
Vær effektiv. Hold åbent længere – måske om aftenen eller lørdag formiddag. I stedet for at bruge en dag på administration bør du bruge den i klinikken i stedet for. Udnyt dit personales kompetencer effektivt. Sørg for, at du har nogen, der styrer aftalebogen effektivt og udfylder huller ved afbud. Dit produktionsapparat skal køre så meget som muligt.
Sørg for at have likviditet
Tænk hele tiden på at have god likviditet, eller sørg for, at du har mulighed for hurtigt at fremskaffe den nødvendige likviditet, så du kan betale dine regninger og løn til de ansatte. Det er især vigtigt, når du efter sommerferien igen skal betale A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. En måde at forbedre sin likviditet er at sikre, at patienterne altid betaler med dankort eller kontant lige efter endt konsultation. Det minimerer samtidig risikoen for tab.
Hav en god kontakt med din bank
Hav en løbende dialog med din bank om den økonomiske situation i din klinik. Hav styr på budgetterne og hold banken opdateret om, hvordan det går. Det giver mulighed for, at banken hele tiden har et overblik, så man kan nå at reagere på kritiske situationer.