"Gratis behandlinger som markedsføring er et problem"
Faglig stolthed, uddannelse og respekt er overskrifterne på de tre anbefalinger, som Matteo Ekbatani, uddannet fra Tandlægeskolen i Aarhus, har valgt at give videre.
MATTEO EKBATANI
42 år
Uddannet fra Tandlægeskolen i Aarhus i 2007
Klinikejer hos Godtand, Frederiksberg
1. Genvind den faglige stolthed
Der er forskel på, om vi ser os selv som speciallæger eller tandsmede. For mig at se har det noget at gøre med, hvor stolt man er af sit fag. Jeg føler selv, at jeg er en speciallæge inden for mundhulen, og jeg mener også, at min uddannelse har rustet mig til at være mere end bare tandsmed.
Desværre synes jeg ofte, at jeg møder kolleger, der ikke har samme tryghed i deres virke. De tænker måske: ”Jeg er jo bare tandlæge”, og det er en kæmpe fejl, mener jeg. Vi kan jo noget, som ingen andre kan.
En amerikansk tandlæge sagde engang: ”You need confidency to be competent”. Så min anbefaling til mine kolleger er at genvinde den faglige stolthed i vores fag
2. Uddan dig som den læge du er
Hvis man ser sig selv som speciallæge, er det naturligt, at man hele tiden søger viden inden for det odontologiske såvel som det generelle medicinske felt. Man begrænser sig selv, hvis man udelukkende ser sig selv som en, der laver tænder og dermed kun tager kurser inden for mundhuleregionen.
Vi kan dog ikke lukke øjnene for konsekvenserne af de orale sygdomme og de behandlinger, som vi udfører, i resten af vores patienters kroppe.
Så hvorfor ikke udvide ens horisont, vedligeholde samt tilegne sig den viden, som skal til igennem dertil passende efteruddannelse?
3. Hav respekt, når du markedsfører
Jeg mener, at det er et problem i vores branche, at forskellige tandklinikker markedsfører sig ved at tilbyde gratis behandlinger. Det indgyder ikke respekt for vores fag, og man ville aldrig se en hjertespecialist, der tilbød patienter gavekort til hjerteoperationer. Jeg undrer mig over denne type markedsføring og kan ikke se, at andre, vi sammenligner os med, har udsalg og giver gavekort. Så min sidste anbefaling er at have respekt for sig selv og sine kollegers faglighed, når man forsøger at skaffe kunder via markedsføring.
Ligger du også inde med anbefalinger eller tips, som kollegaerne kan få glæde af? Så skriv til Tandlægebladet på TB@tdl.dk.