Netværk:

I 10 år har 10 tandlæger mødtes

Hvert år samles 10-15 deltagere fra Tandlægeforeningens Lederuddannelse 2012. Gensynsglæden er altid stor, og det er ikke længere kun ledelsesmæssige værktøjer inden for drift, økonomi og personale, der gør, at deltagerne troligt møder op hvert år. Et stærkt netværk, faglig sparring og tætte relationer er det, der stadig holder gruppen sammen.

Netværk illu
Tekst: Nanna Fløjborg

I september 2022 kunne et hold fra Tandlægeforeningens Lederuddannelse holde 10-års jubilæum. Siden de mødtes første gang i 2012, har 10-15 deltagere hvert år prioriteret og haft lyst til at mødes til et opfølgningsmodul på to dage, hvor de dels får ledelsesmæssige redskaber, men også får mulighed for at vende faglige udfordringer med det netværk, de gennem de sidste 10 år har fået et meget tæt forhold til. 

– Jeg ser frem til vores møder flere måneder i forvejen, og jeg satser på, at vi stadig ses om 10 år, siger specialtandlæge i tand-, mund- og kæbekirurgi Karen Juel Nissen, som er en af deltagerne fra holdet. Lederuddannelsen er skræddersyet til at give tandlægerne værktøjer og viden om, hvad det vil sige at være leder, og hvilke forventninger der er til dem. 

– Det paradoksale ved tandlægefaget er, at mange ender med at være virksomhedsejere, og i hvilken som helst anden branche ville de blive kaldt direktører. I uddannelsen som tandlæge indgår der ikke så meget som tre minutters undervisning i ledelse, selvom de jo i princippet alle sammen bliver ledere, om ikke andet så for en klinikassistent, siger Peter Trudslev, som arbejder professionelt med ledelse og sammen med Jens Astrup Madsen står for Tandlægernes Lederuddannelse. 

De første moduler i lederuddannelsen handler derfor om, hvordan man selv er som leder, og hvordan man leder en forretning. For selvom det ikke er alle tandlæger, der anser sig selv som forretningsfolk, så er de det helt basalt, mener Peter Trudslev. Og det stiller krav til lederegenskaberne. 

– En af de fornemmeste opgaver for en leder er jo at undgå at slå den forretning, som man er leder for, ihjel. Det lyder banalt, men grundessensen for al ledelse er at sørge for, at virksomheden også eksisterer om et år, siger Peter Trudslev. 

Et hold med forskellige udgangspunkter 
Steffen Lauritzen er sammen med Karen Juel Nissen også en af deltagerne fra 2012-holdet, der ufortrødent vender tilbage på opfølgningsmodulet år efter år – og glæder sig til det hver gang. De startede på holdet med hver deres udgangspunkt. 

Da Steffen Lauritzen meldte sig til lederuddannelsen tilbage i 2012, havde han egentlig ikke ambitioner om at blive leder, men han syntes, kurset virkede.

interessant og tænkte, det ville være en god idé at deltage, hvis det skulle blive relevant en dag. 

– Jeg fik et indblik i virksomhedsdrift, og det var meget spændende, fortæller Steffen Lauritzen. 

Efter han havde deltaget på opfølgningskurset et par år, begyndte han at tænke, at det måske alligevel var noget for ham at blive klinikejer. Hans chef, som på det tidspunkt havde nået pensionsalderen, havde dog ikke givet udtryk for, at han var interesseret i at sælge. Steffen Lauritzen troede derfor ikke, det var aktuelt, men det ændrede en samtale med en af de andre kursister på. 

– Vi sad om aftenen over et glas rødvin, og hun sagde til mig, at jeg da ikke skulle vente på, min chef skulle sige, han ville sælge. Jeg skulle sige, at jeg ville købe. Det var nyt for mig, for normalt kan man jo ikke købe noget, der ikke er til salg, men sådan er det ikke her, siger Steffen Lauritzen. 

Det viste sig da også, at chefen netop bare havde ventet på, at Steffen Lauritzen skulle komme. Han overtog klinikken i 2015, og i dag har han to tandplejere og to klinikassistenter ansat. 

Anderledes så det ud for Karen Juel Nissen, da hun begyndte på lederuddannelsen i 2012. Hun var nemlig allerede klinikejer, da hun året forinden havde overtaget en klinik i en alder af 32 år. Hun ville gerne vide noget om ledelse og hendes ansvarsområder.

– Det var en oplagt mulighed for at få nogle basisredskaber. Man kan læse sig til meget, men her var der et skræddersyet system, og det gav en tryghed, siger Karen Juel Nissen. 

I dag har hun uddannet sig til specialtandlæge i tand-, mund- og kæbekirurgi, og hendes klinik er en kombination af almen tandlægepraksis og kæbekirurgisk henvisningspraksis. Hun har tre tandlæger, fire klinikassistenter og en tandplejer ansat. 

Jeg ser frem til vores møder flere måneder i forvejen

KAREN JUEL NISSEN, SPECIALTANDLÆGE I TAND-, MUND- OG KÆBEKIRURGI

En stor vidensbank
Den faglige sparring, udveksling af erfaringer og det at være sammen med andre i samme situation, er noget, holdet sætter stor pris på. Som klinikejer står man ofte alene med ansvaret og bekymringer, og det kan være givende at tale med andre om. 

– Jeg har helt sikkert fået vendt nogle problemstillinger, og det har været rart. Både i forhold til drift og økonomi, men især også de personalemæssige udfordringer som ansættelser og afskedigelser. Det er godt at få at vide, hvordan andre har gjort, men også at høre om de tilfælde, hvor det ikke er gået godt. Det lærer vi alle sammen af, siger Karen Juel Nissen og uddyber, at hun ser netværket som én stor form for vidensbank af erfaringer. 

I de senere år har emner indenfor work-life-balance og arbejdsglæde fyldt mere og mere i kursusprogrammet. 

– Halvdelen af tiden handler det ikke om tænder, men mere om, hvordan vi har det mentalt. Det slider lidt på os at være små virksomhedsejere, siger Steffen Lauritzen. 

De 15 deltagere på holdet sætter stor pris på, at opfølgningsmodulet er tilrettelagt med overnatning. Det sociale i gruppen er en stor del af mødet, og derfor hygger hele holdet og undervisere sig om aftenen med en god middag. For både Karen Juel Nissen og Steffen Lauritzen betyder det sociale og gensynet med de andre mindst lige så meget som selve undervisningen. Noget, som Peter Trudslev også er meget glad for at opleve. 

– Det er det mest givende for mig at se den rørende gensynsglæde, der erblandt kursisterne, når de mødes igen med holdet, siger Peter Trudslev.

Der er ingen hemmeligheder mellem os, og det er klart, at det kan man kun, hvis man er en lille fast gruppe

STEFFEN LAURITZEN, TANDLÆGE OG KLINIKEJER

Det fortrolige rum
Det årlige opfølgningsmodul har altid en gennemgang af, hvad der er sket på lovgivningsområdet siden sidste år både i forhold til tandlægebranchen, men også mere generelle ændringer for hele samfundet. Det giver både Karen Juel Nissen og Steffen Lauritzen en tryghed. 

– Der er regler og lovgivning på alle områder lige fra journalen til tøj og røntgenapparater. Det forventes, at vi kan det, og hvis man bryder reglerne, er det ikke en undskyldning, at du ikke kendte dem. Derfor er kurset fantastisk, fordi vi bliver undervist af Jens og Peter, der har erfaring og uddannelse inden for virksomhedsdrift. For at være helt ærlig så er det en lille smule vanskeligt både at lave tænder, drive en virksomhed og holde sig ajour med alle regler, siger Steffen Lauritzen. 

Hvert år kommer to eksterne oplægsholdere. Det kan både være tandlæger, der fortæller om deres egen vej inden for ledelse, men holdet har bl.a. også haft besøg af en hospitalsdirektør og af en mentalcoach. Kursisterne får desuden altid tid til at vende deres egne faglige udfordringer, hvor der arbejdes indenfor det, som Jens Astrup Madsen og Peter Trudslev kalder ”Det fortrolige rum”. Her skal være plads til at dele alle frustrationer, bekymringer og udfordringer i fortrolighed. 

– Vi er alle interesserede i at dele vores erfaringer. Der er ingen hemmeligheder mellem os, og det er klart, at det kan man kun, hvis man er en lille fast gruppe. Vi har meget stor tillid til hinanden, og vi deler uden filter. Det er lidt ligesom hos psykologen, hvor du også skal kunne sige, præcis hvad der falder dig ind, siger Steffen Lauritzen. 

Karen Juel Nissen er enig i, det er en styrke, at deltagerne har kendt hinanden i så mange år og derfor har fået et tæt bånd.

– Hvis det var nogle tilfældige klinikejere, jeg sad med, ville det slet ikke være det samme, men i og med at vi har kendt hinanden i 10 år, så kan vi tale frit. Jeg har aldrig oplevet, at noget af det, vi har talt om, er kommet videre, så jeg føler mig meget tryg, siger Karen Juel Nissen. 

Professionalisering af tandlægebranchen
Det faglige netværk og det, at kursisterne holder sig opdateret på det ledelsesmæssige område, er ifølge Peter Trudslev en tendens, der er ved at brede sig i branchen. 

– Jeg synes, der er sket en professionalisering af tandlægebranchen, hvor ledelse prioriteres. Jeg betragter ikke det at være leder som en position, men som et fag, fordi et fag hele tiden udvikler sig. At være leder i dag er meget anderledes end for 25 år siden. Der er hele tiden skiftende krav og forventninger til lederrollen, siger Peter Trudslev. 

Han peger på, at det især er arbejdsmiljøet, man er blevet mere opmærksom på gennem tiden, og det er også nødvendigt. 

– På grund af tandlægemanglen kan de unge tandlæger i dag vælge og vrage. Derfor er man nødt til at gøre sig nogle tanker om, hvordan man fastholder og rekrutterer, siger Peter Trudslev.

Da Tandlægebladet i juni 2022 talte med de nyudklækkede dimittender fra tandlægeskolerne om ønsket til deres fremtidige arbejdsplads, sagde mange, at de især håbede på at komme et sted hen, hvor der var tid til dem, og hvor de havde mulighed for at dygtiggøre sig. For selvom eksamensbeviset viser, at kvalifikationerne er på plads, så er det noget andet at stå ved tandlægestolen. 

– Det er ligesom at få et kørekort. Selvom det er i lommen, så er man ikke en synderligt kompetent bilist. Det kræver træning, og de unge tandlæger er mest bange for, at der ikke bliver taget godt imod dem. Det er en ledelsesmæssig opgave at sætte det i struktur, siger Peter Trudslev. 

Fokus på udviklingen af de ledelsesmæssige opgaver og den faglige sparring fortsætter for 2012-­holdet. Datoen for næste års opfølgningsmodul er nemlig allerede sat i kalenderen, og både Karen Juel Nissen, Steffen Lauritzen og Peter Trudslev glæder sig. 

Om Tandlægeforeningens Lederuddannelse

  • Ledelsesakademiet indeholder et introduktionsmodul og tre efterfølgende moduler
  • Hvert modul består af to kursusdage, og de tre efterfølgende moduler er fordelt over fire måneder
  • Flere deltagere fra tidligere hold mødes stadig hvert år til et opfølgningsmodul på to kursusdage
  • Næste introduktionsmodul ligger 16. november i år, og de tre efterfølgende moduler i januar-april 2023

Er du interessereret i uddannelsen, så se mere på Tdlnet.dk under ’Kurser og efteruddannelse’.