Vær nysgerrig og empatisk
Læs, hvad overtandlægen og klinikejeren særligt er opmærksomme på, når de ansætter en nyuddannet, og hvad du kan gøre for at få den bedste start i dit nye job.
Bliv ved med at huske på, hvorfor du er blevet tandlæge
Camilla Vognæs
Overtandlæge i Faaborg-Midtfyn Kommunale Tandpleje
– Når vi ansætter, gør vi det ud fra helhedsindtrykket. Det vægter højt, når vi møder en ansøger, som er rar, venlig og omgængelig, og som samtidig er meget nysgerrig på at komme ud og starte sit arbejdsliv. I ansøgningen kan vi som regel allerede godt fornemme, om det er en person, der er empatisk og sympatisk, og det er meget vigtigt som tandlæge. Når du skriver en ansøgning, så sæt ord på, hvorfor du er blevet tandlæge, og hvorfor du brænder for det. Vi er jo i et omsorgsfag, så man skal ville patienten, og det er især vigtigt i den kommunale tandpleje.
Vi ved godt, at du som nyuddannet ikke har meget erfaring, så det vigtigste, du kan gøre, er at give udtryk for, at du rigtig gerne vil udvikle dig. Det er dog samtidig vigtigt, at du også viser ydmyghed. Du skal endelig spørge løs! Det er vigtigt at sparre sammen, uanset om man er erfaren eller nyuddannet, og det går vi meget op i hos os. Det er kun en kæmpe styrke, at du ved, hvornår du skal spørge om hjælp, og den form for refleksion er enormt vigtig. Du kan også lære meget af at spørge en erfaren klinikassistent til råds. Det lærte jeg selv meget af.
Mit bedste råd er, at du bliver ved med at huske på, hvorfor du er blevet tandlæge. Du skal holde til det i mere end 40 år, så det gælder om at mærke efter, hvad der er rigtigt for dig. Hvilken type job befinder du dig godt i, hvilke opgaver synes du er spændende, har du lyst til at specialisere dig og så videre. Husk også, at når du netop skal være i faget så længe, så er der også altid mulighed for, at du kan ombestemme dig. Man lærer jo af det hele og tager erfaringen med sig videre.
Flyt teltpælene og kom ud og få det bedst mulige tandlægeliv
Søren Digebjerg
Klinikejer hos Harald Tandlæge Digebjerg i Odense
– Det, vi har brug for, er en loyal og flittig medarbejder, der har et drive til at være den bedst mulige tandlæge, men samtidig også viser ydmyghed og ved, at man ikke kan det hele som nyuddannet. Dermed ikke sagt, at man ikke må være initiativrig og med til at præge klinikken, for det vil jeg som chef også gerne have. Men jeg er også fuldt ud indstillet på, at der er nogle ting, man som nyuddannet kun i begrænset omfang har prøvet. Derfor skal man endelig bare spørge, for det vil vi meget gerne have. Find ud af, hvilke rutiner klinikken har, og så kan du med tiden lave dine egne.
Når du skriver din ansøgning, så lad være med at skrive en hel masse om alle de ting, du har lavet på studiet. Det er jeg som arbejdsgiver egentlig ikke så interesseret i. Vi ved godt, at du har en stor teoretisk viden, når du er færdig med at læse. De unge i dag har også en stor viden om den medicinske del af faget, og større end den, jeg selv kom ud med. Det vigtigste er din person. Jeg synes, det er interessant, hvis man i studietiden har arbejdet ved siden af. Det behøver ikke have noget med tænder at gøre, men kunne fx være på et plejehjem. Det viser initiativ, flid og en form for omsorg, og det er det, man skal kunne som tandlæge. Det vigtigste for os klinikejere er, at man er sød og rar over for patienterne.
Mit bedste råd er, at du skal flytte teltpælene og komme ud og få det bedst mulige tandlægeliv. Jeg vil vove at påstå, at man kommer til at lave langt flere spændende og sjove ting, når man arbejder på en klinik i provinsen. Du får fingrene i mere, hvis du dyrker det selv. Man skal selvfølgelig have været et sted i længere tid, så patienterne har tillid til dig. Som helt nyuddannet er man nok lidt bange for patienterne. Man har en masse teoretisk viden, men det kan være angstfremkaldende at stå over for patienterne og behandle. Pludselig skal man præstere. Her skal du også bare bruge din chef til sparring. Det er en styrke at være ærlig over for patienten og din chef og sige, du endnu ikke har erfaringen til at udføre en given opgave.