"Jeg måtte indsamle data i en lyserød regnponcho"

Da tandlæge Camilla Juhl Pørksen i 2018 kastede sig ud i en ph.d.-afhandling, havde hun ikke regnet med, at en pandemi ville komme på tværs. Følg hende en dag i slutspurten, der også byder på medietræning og en overraskende mail.

Camilla Juhl Pørksen
Tekst: Anne Burlund

CAMILLA JUHL PØRKSEN

Tandplejer, tandlæge og ph.d.-studerende – og fra 1. februar 2024 Clinical Research Manager hos 3Shape

08.30 

Efter en lettere kaotisk morgen med endnu en tandbørstekamp med den mindste er ungerne nu afleveret. Formiddagen står på finpudsning af min ph.d.-afhandling og møde med min hovedvejleder, inden den skal sendes til korrekturlæsning. Jeg har undersøgt effekten af en sugetablet mod caries hos skolebørn. Jeg har været i gang i knap fem år grundet COVID-19 og to barsler undervejs, så det føles helt vildt endelig at være nået hertil – en uge til aflevering. 

11.00 

Jeg ankommer til Panum og tænker over, hvor mærkeligt det er, at min tid som evighedsstuderende efter 11,5 år er ved at lakke mod enden. Min vejleder er optimistisk og støttende. Sikke en lettelse – nu skal jeg nok nå i mål. 

14.15 

Kører fra Panum og reflekterer over min ph.d.-rejse. Agilitet blev nøglen til alt, da dataindsamling foregik under COVID-19. Griner lidt for mig selv ved tanken om de lyserøde regnponchoer, vi måtte iføre os i mangel af engangsforklæderne. Og trods et utal forsøg på at planlægge mig ud af alt endte det alligevel med, at min seks uger gamle datter måtte deltage i de afsluttende undersøgelser. Heldigvis er en unit verdens bedste ammestol. 

14.50 

Ankommer til Dagbladet Information, hvor jeg sammen med andre unge forskere deltager i et Medieskoleforløb. Vi lærer bl.a., hvordan vi kan kommunikere vores forskning og bruge medierne aktivt til at få vores budskaber ud. Vi har fx skrevet et nyhedspitch om vores forskning – og det er jo helt den omvendte verden ift. en ph.d.-afhandling, hvor konklusionen kommer på side 117. Her skal den stå som det allerførste. Det er egentlig ret fedt at kunne skrive lidt mere frit om min forskning. 

15.20 

Midt i undervisningen tikker en mail ind, og min puls stiger. Jeg er sammen med tre andre blevet udvalgt som vinder af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets innovationskonkurrence. Til ceremonien skal jeg præsentere min forskning på syv minutter for over 100 mennesker. Det er en rigtig god mulighed for at bruge min medietræning til at udbrede mine resultater og pitche det kommercielle aspekt af min afhandling. Jeg kan desværre ikke dele glæden med nogen, da det er fortroligt indtil videre. Mens jeg er ved at revne af glæde og prøver at få styr på ansigtsmimikken, sender jeg en sms til min mand og mine forældre. 

18.30 

Historiker Emma Paaske holder oplæg om sine egne oplevelser med at optræde som forsker i medierne. Det overraskede hende, at de fleste kritiske kommentarer ikke kom fra uenige fagfæller, men fra ”almindelige mennesker”, der kommenterede på hendes udseende. Kritikken blev personlig og fik hende til at lukke sin facebookside. Jeg bliver lidt afskrækket ved tanken, men tænker, at det ikke skal afholde mig fra det – oral sundhed skal frem i lyset. 

19.08 

Vi runder dagens Medieskole af. Jeg halser ned i bilen for at nå hjem inden putning, så jeg kan nå at læse godnathistorie for ungerne. Men da jeg når hjem, sover de allerede. 

21.05 

Jeg laver de sidste rettelser på afhandlingen og sender til korrekturlæsning. Sikke en dag.