Fagstafetten:

"Efterspørgslen vil kun stige"

I denne måneds fagstafet svarer leder af specialtandlægeuddannelsen i ortodonti på Københavns Universitet, Liselotte Sonnesen, på, hvilke løsninger hun ser i forhold til manglen på ortodontister.

TB2024 08 Fagstafetten
Foto: Thomas Lekfeldt
Tekst: FREELANCEJOURNALIST FREJA BECH-JESSEN

 

LISELOTTE SONNESEN

• Professor MSO og leder af specialtandlægeuddannelsen i ortodonti på Københavns Universitet samt Odontologisk Søvnklinik
• Bestået international eksamen i odontologisk søvnmedicin i 2019
• Dr.odont. i 2009, specialtandlæge i ortodonti i 2001, ph.d. i 1997
• Uddannet i 1993 fra Københavns Universitet

Anne Marie Lynge Pedersen spørger:

Ventetiden på ortodontisk behandling til børn vokser, og efterspørgslen blandt voksne stiger. Hvilke løsninger ser du i forhold til manglen på ortodontister?

– Der skal naturligvis uddannes et tilstrækkeligt antal specialtandlæger i ortodonti. Til gavn for den enkelte patient, men også fordi vi rent sundheds- og samfundsøkonomisk ikke har råd til andet. Samtidig skal vi styrke ortodontien på den almene uddannelse, så tandlæger er klædt på til at kunne henvise patienter i alle aldre rettidigt, indgå i interdisciplinært samarbejde, kontrollere ortodontisk retention og foretage relevante ortodontiske behandlinger under supervision. Behovet for eventuelle struktur- og lovændringer kan også undersøges for at effektivisere tandplejen og sikre patienter, som opsøger ortodontisk behandling andre steder end hos specialtandlægerne.

Hvilke konsekvenser har ventetiden på ortodontisk behandling til børn?

– Forskning viser, at rettidig ortodontisk behandling er helt afgørende, hvis man skal rette en behandlingskrævende ubalance i tyggesystemet og mindske behovet for omfattende behandling på et senere tidspunkt. Hvis behandlingen bliver igangsat for sent i forhold til børns og unges vækst og udvikling, kan det medføre større risici og komplikationer og efterfølgende større recidiv tendens. Det er min fornemmelse, at ventetiden allerede i dag har betydning for rettidig igangsættelse, og det er en reel udfordring. Bl.a. af den grund sætter vi nu gang i et skolarprojekt vedrørende ortodontisk visitation og henvisning til ortodontisk behandling.

Hvordan vurderer du efterspørgslen på ortodontisk behandling til voksne i fremtiden?

– Antallet af voksne og ældre, der bevarer egne tænder, er stigende. Samtidig bliver flere voksne også bevidste om, at ortodonti ikke kun er for børn og unge, og information om æstetisk behandling bliver drevet frem af de sociale medier og markedsføring. Det betyder alt sammen, at efterspørgslen kun vil stige. Og derfor kommer vi ikke udenom, at ortodontisk behandling med clear aligners er blevet mere udbredt hos de alment praktiserende tandlæger. I Danmark er der ikke nogen lovgivning om, at tandregulering alene er en specialistopgave, men det fremgår af ”Bekendtgørelse om tandpleje”, at det bør tilstræbes, at ortodontisk behandling varetages af specialtandlæger.

Behandling med aligners er en ortodontisk behandling og derfor underlagt samme krav, forudsætninger, ansvar og lovgivning som enhver anden ortodontisk behandling. Og det er væsentligt, at den information er tilgængelig for patienterne – også når de modtager behandling hos alment praktiserende tandlæger. Det kan derfor ikke udelukkes, at der eventuelt bør foretages struktur- og lovændringer, som sikrer, at der ikke udføres behandlinger, som kan medføre svære og uoprettelige skader. Meget apropos har vi lige afsluttet et skolarprojekt vedrørende alignerbehandling blandt borgere og behandlere i Danmark.

Hvem vil du gerne give stafetten videre til og hvorfor?

– Specialtandlæge Michael Svanholt har gennem mange år været den gennemgående kliniske underviser i ortodonti på studenterafsnittet ved Københavns Universitet. Med sin store kliniske erfaring er han et vigtigt bindeled mellem teoretisk undervisning og klinikken. Og en inspirationskilde for de tandlægestuderende og for kliniske forskningsprojekter.

Liselotte Sonnesen spørger:

I en tid, hvor det er udfordrende at rekruttere og fastholde kliniske undervisere, hvad er det så, der har gjort, at du har valgt at undervise gennem mange år?