Hver 3. oplever nedladende tone i Facebookgruppen Tandlæger:

"Jeg er bange for at blive dømt"

Den lukkede Facebookgruppe ”Tandlæger” har et problem med tonen og kulturen, viser en undersøgelse, Tandlægebladet gennemførte i juni blandt over 500 tandlæger.

TB2024 08 Når Ord Slår
Illustrator: Alessandro Gottardo
Tekst: Anne Burlund

”Meget grov tone, hvor tandlægerne udstiller og nedgør hinanden”. ”Jeg meldte mig ud af gruppen, da jeg ganske enkelt fik ondt i maven”. ”Jeg er bange for at blive dømt”.

Den lukkede Facebookgruppe ”Tandlæger” har et problem med tonen og kulturen, viser en undersøgelse, Tandlægebladet gennemførte i juni blandt over 500 tandlæger.

Mere end hver tredje oplever, at tonen i gruppen er nedladende, og hver femte har selv været udsat for en hård og ubehagelig tone, når de har deltaget i debatter. ”Mit liv er simpelthen for kort til at blive trampet på”, svarer en tandlæge, der har meldt sig ud af gruppen, i en af de mange hundrede kommentarer, Tandlægebladet har modtaget.

Ud af dem, der har oplevet en hård tone, svarer hele 61 %, at de mister lysten til at engagere sig i offentlige, faglige debatter – og næsten hver anden mister lysten til at engagere sig i det faglige fællesskab. ”Det afholder mig fra igen at blive fagpolitisk aktiv”, skriver én, mens en anden konstaterer: ”Jeg mister troen på sammenholdet i det her fag”.

Og dét er bekymrende, mener Susanne Kleist, ­formand i Tandlægeforeningen.

– Jeg synes, det er superærgerligt, når lysten til at engagere sig i faglige fællesskaber og debatter mistes. Jeg håber derfor meget, at Tandlægebladets undersøgelse får os alle til at tænke os om en ekstra gang, inden vi svarer i debatter på sociale medier. Vi skal kunne være uenige uden at blive uvenner – det er vigtigt at huske.

 

Der skal være nul tolerance over for kommentarer med nedgørende bemærkninger

ANONYM

Mangler fælles retningslinjer
Ifølge Maia Lorentzen fra Cybernauterne, der er specialiseret i digital kultur og chikane, er resultaterne fra Tandlægebladets undersøgelse i tråd med andre lignende undersøgelser af tonen på sociale medier. Dog, tilføjer hun, er der normalt forskel på tonen i åbne og lukkede Facebookgrupper.

– I de lukkede grupper plejer vi at se en bedre kultur og tone, da der er et andet fællesskab end på de åbne sider, hvor folk ikke nødvendigvis kender hinanden eller har noget til fælles, siger Maia Lorentzen.

– Jeg synes derfor, at Tandlægebladets undersøgelse viser, at Facebookgruppen ”Tandlæger” har et problem. Hvis man skal skabe en bedre kultur og tone i gruppen, skal der mere moderation og nogle fælles retningslinjer til – eller at administratorerne sikrer, at de eksisterende retningslinjer bliver overholdt, understreger hun.

Flere moderatorer
I en gruppe med over 4.000 medlemmer skal der langt flere moderatorer til – der også skal være ­mere proaktive, vurderer Maia Lorentzen.

– Det hænger ikke sammen. Det er et alt for stort arbejde for to moderatorer. Særligt, hvis kulturen og tonen er blevet mere hård og grøftegravende, og der kommer flere opslag og emner, der deler vandene og kræver indgriben fra moderatorerne, lyder det fra Maia Lorentzen.

Hun understreger, at det ikke er alle, der har ­evnerne til at være en dygtig moderator. Man skal have gode lederevner og være god til konfliktløsning. Og så skal man være fair og fordele sol og vind lige – særligt i de tråde, hvor man som moderator selv har en holdning.

Orker det ikke. For meget negativitet og angreb

ANONYM

Konstruktiv vrede
Ifølge Maia Lorentzen skal der være plads til uenighed og sågar også vrede i online debatter, da det er en reel og ærlig følelse. Det må bare aldrig kamme over og blive perfidt eller et personangreb.

– Det er helt fair at blive vred, hvis der er noget, der betyder meget for én eller føles uretfærdigt. Men man kan godt være vred på en konstruktiv måde, hvor man diskuterer sagen eller nogle overordnede rammer og strukturer uden at angribe modparten og blive kategoriserende og nedladende, understreger Maia Lorentzen.

Hun fremhæver også, at sociale medier og de komplekse algoritmer er bygget op omkring, at vi skal blive der længst muligt – og der virker vrede bedre end glæde, da det fastholder folk i kommentarsporet.

Generationskløft
Tandlægebladets undersøgelse viser, at det særligt er de yngre tandlæger, der mener, at der eksisterer en hård og nedladende tone i gruppen. ”Jeg er nyuddannet, og det er ret intimiderende, at man kan få meget spidse kommentarer tilbage”, skriver en tandlæge bl.a.. ”Generelt oplever jeg en hårdere tone fra +40-segmentet”, skriver en anden.

At der eksisterer en generationskløft – også på sociale medier – bekræfter Maia Lorentzen.

– De ældre kan godt debattere hårdt, mens de unge groft sagt ikke gider finde sig i noget. De synes, at den hårde tone er ukonstruktiv, mens de ældre måske har været vant til at have rustning på. Det ­gider de unge ikke, de vil have lov til at være sårbare.

Opgør med fagligt hierarki
Også de offentligt ansatte tandlæger føler sig som faggruppe særligt ramt af den hårde tone. 27 % svarer i undersøgelsen, at de selv har været udsat for en hård/ubehagelig tone i gruppen: ”Som kommunalt ansat tandlæge har jeg forsøgt et par gange at indgå i en debat, men der bliver skrevet så grimt og nedladende til mig, at jeg helt er holdt op,” fortæller en tandlæge bl.a.

Talrige medlemmer fortæller om nedladende kommentarer og en generel holdning blandt flere toneangivende medlemmer af gruppen om, at ­offentligt ansatte er dovne og drikker kaffe – og ikke er lige så fagligt dygtige som de privatansatte. Én skriver bl.a.: ”Visse tandlæger skriver meget grimt om den kommunale tandpleje. Som jeg er meget stolt af at arbejde i.”

Flere fremhæver også den stigende tendens til anonyme opslag – som mange tolker som en tendens til, at man ikke tør stå frem med navn af frygt for kritik og udskamning.

Mit liv er simpelthen for kort til at blive trampet på

ANONYM

Anonyme opslag er en klar tendens på sociale medier, bekræfter Maia Lorentzen. Mange vælger at være anonyme, hvis de deler følsomme eller personlige ting og er bange for at blive genkendt, hvis der fx bliver delt screendumps uden for den lukkede gruppe. Men det er mest en tendens i grupper, hvor emnet er sårbart og personligt, og ikke en gruppe som ”Tandlæger”, hvor det primære formål er faglig videndeling og debat.

– Når flere vælger at være anonyme i denne gruppe, kan det være et udtryk for, at miljøet er giftigt, og man ikke føler sig tryg.

– Det lyder til, at der er et fagligt hierarki, som måske afspejler branchen generelt og derfor bliver reproduceret og forstærket på sociale medier. Hvis man skal det til livs, skal man turde italesætte det og tage et opgør ude i den virkelige verden. Og få talt nogle faggrupper, der tydeligt føler sig talt ned til, op – og så håbe, at det opgør forplanter sig i hele faget, lyder rådet fra Maia Lorentzen.

Vi har spurgt fire tandlæger om deres oplevelser i og syn på tonen i Facebookgruppen ”Tandlæger”. Læs også interview med Eddie Basson, initiativtager og administrator af Facebookgruppen, om, hvordan han forholder sig til undersøgelsen.

Jacob Dyring Lund: "Jeg får en følelse af, at vi er en splittet stand"

Anonym: "Det er en nedgørelse af vores faglighed"

Moska Vali: "Stemningen kan blive meget dømmende"

Jacob Slavensky: "Jeg følte mig ensom og sårbar"

Eddie Basson: "De få uhensigtsmæssige bemærkninger kommer til at fylde relativt meget"