Tandlægens drøm er faktisk raske patienter

Det svarer jo nærmest til at antage, at de privatpraktiserende læger håber, at deres patienter fejler så meget som muligt og har brug for omfattende behandling fremfor et forebyggende sundhedstjek. Det skriver Torben Schønwaldt, formand for Tandlægeforeningen.

Leder
Tekst: Torben Schønwaldt

Kort før jul blev jeg kontaktet af en journalist, der var i gang med at skrive en artikel om, hvordan man blev ”tandlægens mareridt”. Vi var ikke langt inde i samtalen, før det stod klart, at journalistens tese var, at tandlæger helst ville have patienter med masser af huller og andre problemer med tænder og mund, så vi kunne tjene så mange penge som muligt.

Jeg forklarede tålmodigt, at det var temmelig misforstået. At tandlæger er sundhedsprofessionelle og helst vil forebygge og have så mange patienter med så sunde munde som overhovedet muligt. Og så fik jeg ellers lov til at komme med gode råd til, hvordan man selv kan bidrage til at holde sine tænder sunde og tandlægeregningen nede.

Det er hverken første – og nok heller ikke sidste – gang, at jeg er blevet mødt med den ovenstående fordom. Og jeg tror også, at mange af jer ofte støder på den. Men det gør det ikke mere sandt. Det svarer jo nærmest til at antage, at de privatpraktiserende læger håber, at deres patienter fejler så meget som muligt og har brug for omfattende behandling fremfor et forebyggende sundhedstjek. En mærkelig tanke, ikke?

Lægen håber selvfølgelig, at patienterne er sunde og raske og har det godt. Det gør vi tandlæger også. Nogle har brug for behandling for at få det bedre. Men vi vil da helst have, at så mange som muligt kan nøjes med et forebyggende tandeftersyn og en tandrensning. For så er vi lykkedes med at skabe en høj tandsundhed.

De fleste af os har en tæt relation til vores patienter

Det er desværre ikke kun i medierne, at vi oplever et til tider meget ensidigt fokus på priser fremfor kvaliteten af den sundhedsydelse, vi leverer til mange tusinde danskere hver dag. Lige før jul gik forhandlingerne om en ny aftale for voksentandplejen i gang. Også her er der fokus på priser og konkurrence, så man næsten skulle tro, at nogle politikere ønsker, at danskerne begynder at shoppe tandlæger, som de shopper tilbudsvarer i supermarkedet.

Det vil være en forkert vej at gå. For det første er der allerede stor konkurrence i vores branche. For det andet viser undersøgelser, at prisen ikke er det vigtigste for danskernes valg af tandlæge. Det er tilliden og kvaliteten. De fleste af os har en tæt relation til vores patienter. Mange er kommet hos os i årevis – og deres voksne børn går nu hos os. Vi kender deres tænder og ved, hvornår det er nødvendigt at behandle eller at se tiden an.

Den viden og indsigt risikerer at gå tabt, hvis man hyppigt skifter tandlæge. Og det vil være et tilbageskridt for tandsundheden og gøre det dyrere i længden for patienter og samfund. For der er jo ingen patienter, som fra den ene dag til den anden går fra nul til ni huller, hvis de ellers har en fast tandlæge, som de besøger regelmæssigt. I hvert fald ikke medmindre patienten er blevet ramt af akut sygdom, der fx påvirker spytsekretionen eller evnen til egenomsorg.

Forskning viser, at personer, der har samme praktiserende læge gennem mange år, bliver mindre indlagt, får mindre medicin og lever længere. Den konklusion mener jeg godt, at vi kan føre over på værdien af at kende sin tandlæge. Det bedste, politikerne kan gøre, er derfor at arbejde for, at endnu flere danskere får en fast tandlæge og kommer regelmæssigt til eftersyn. Både unge, ældre og syge.