Tandlægeklinik med grønt hjerte

Hos Nord Specialtandlæger i Lyngby er der tænkt i alt fra tøjvask til affaldssortering og størrelse af autoclaven. Siden klinikken åbnede for snart to år siden, har bæredygtighed været et pejlemærke. Klinikejeren mener, at de har et ansvar for at gå en grønnere vej.

Reportage Tophistorie
Foto: Niels Hougaard
Tekst: Laura Elisabeth Lind

Som chef og klinikejer har man et ansvar for at tegne en klimavenlig vej

MALENE HALLUND - Klinikejer og specialtandlæge

Insisterende skrabelyde fylder klinikrummet. De kommer fra den kirurgiske håndvask, som klinikejer Malene Hallund er i gang med. Om få minutter skal hun være klar til en tandkødsoperation.

I hurtige, rutinerede ryk vasker hun underarme, håndryg, håndflader og negle med en kirurgisk svamp, som hun til sidst smider i et hul i bordpladen til højre for håndvasken. Under bordet bag et par skabslåger er der indrettet affaldssortering til plast, restaffald og skarpe genstande.

– Hvordan er det gået siden sidst? spørger Malene Hallund venligt patienten, Joyce Woodward, der lægger sig til rette i tandlægestolen, som bliver kørt i rette position, så kirurgen har godt udsyn til mund, tænder og gane.

Mens de snakker om, hvad de hver især har lavet de sidste par uger, begynder klinik­assistent Louise Lammert at finde de sidste instrumenter og redskaber frem, som de skal bruge til operationen.

Joyce Woodward er glad for at komme i en klinik, der har klima og bæredygtighed i fokus:

– Det betyder meget, at vi passer på vores jord. Det er vores børn og børnebørns fremtid, det handler om, siger hun og giver sig hen til kirurgens erfarne hænder.

Malene Hallund retter på sine lupbriller og begynder at lægge en solid lokalbedøvelse i tandkød og gane.

TB2025 Grøn Omstilling Reportage (2)

KLINIKEJER. Siden Malene Hallund overtog klinikken for to år siden har bæredygtighed været et vigtigt parameter for hende.

Fra autoklave til kassetter

Affaldssorteringen er blot et af de grønne, bæredygtige tiltag, som henvisningsklinikken i tand-, mund- og kæbekirurgi tog, da klinikken for snart to år siden for første gang slog dørene op. Før klinikken åbnede, var der stort set kun rå ydervægge og vinduer, så klinikejeren måtte vende og dreje alle valg og tiltag – til gavn for såvel klinikkens indretning som klimaet.

– Når man åbner en ny klinik, så ender den umiddelbart billigste måde at komme i gang på med at være den dyreste for vores miljø og klima. Derfor besluttede vi os for at få rådgivning til at træffe de rigtige grønne valg uden at gå på kompromis med patientsikkerhed og hygiejne. Det har betydet, at vi har taget nogle økonomisk tungere valg, siger Malene Hallund.

Hun nævner, at de genanvendelige kasetter fx er en dyr post, i forhold til autoklaveposerne, men at de på sigt er tjent ind.

Allerede når man træder ind ad døren til tandklinikken, bliver man mødt af grønne tiltag. Skranken i hjørnet af receptionen er genbrug fra en lukket klinik, moderniseret med nye cremefarvede fliser, og receptionens kaffemaskine er valgt ud fra, at klinikken kan levere de brugte kapsler tilbage til leverandøren, som genanvender dem.

– Helt fra start har vi haft fokus på de bedste løsninger i forhold til klimaet, fortæller klinikchef Moni Lauritzen.

Det gælder også klinikkens lagerstyring.

– Vi har et automatisk system for varelevering, der er med til at nedbringe materialeforbruget og antallet af leveringer til klinikken. Vi får leveret varer i genbrugelige poser, og vi har et mindre forbrug af papaffald. Det hele mindsker belastningen på vores klima og miljø, tilføjer hun.

Det er en fælles indsats, og derfor skaber det også et godt arbejdsmiljø

LOUISE LAMMERT - Klinikassistent

Vasker tøj én gang ugentligt

Netop fordi klinikken fra start har tænkt i grønne baner, er klinikskabene indrettet, så der er plads til kassetterne, der fx er markeret med en rød farve, hvis den er til kirurgisk brug. Hver især indeholder de forskellige kassetter kun lige de instrumenter, der skal anvendes til den specifikke operation. I sidste ende er det med til at reducere klinikkens klimabelastning.

På samme måde er der tænkt bæredygtighed ind i videokonsultationer, der sparer transporttid for patienterne, optimeret arbejdsflow på klinikken og anlæggelsen af det store 550 m2 akustikgulv i fransk sildeben. Tanken er, at det slidstærke og let vaskbare gulv kan holde i mange år. Alle lamper er selvfølgelig med strømbesparende LED-lys, og klinikken er forsynet med grøn elektricitet.

Modeller af tænder og mund samt skinner printes in house, så der spares på transporten til tandtekniker, og klinikken bruger ikke fosforplader til røntgen. Det klares digitalt med sensor, ligesom klinikken ikke får leveret demineraliseret vand i store plastdunke. I stedet er der installeret et centralt vandanlæg til at producere vandet.

– Det koster at investere i et rensningsanlæg, men det koster også klimamæssigt og økonomisk at producere dunke af plast, transportere dem frem og tilbage og hente vand, siger Malene Hallund.

Også kliniktøjet har været igennem den grønne regnemaskine:

– Vi fik undersøgt, hvad det koster at vaske vores tøj selv mod at få det hentet og vasket ude. Vi fandt ud af, at hvis vi købte nok tøj til, at vi kun får det hentet én gang om ugen, så har vi et mindre CO2-aftryk, end hvis vi selv vasker det. Så vi har købt en masse kliniktøj fra en certificeret grøn leverandør, som også står for vask af tøjet, tilføjer hun.

TB2025 Grøn Omstilling Reportage (3)

ARBEJDSMILJØ. Klinikassistent Louise Lammert og klinikejer Malene Hallund, her midt i en tand-kødsoperation, er enige om, at bæredygtighed er en fælles indsats.

Det har reduceret vores plast-forbrug virkelig meget

MALENE HALLUND - Klinikejer og specialtandlæge

Hjælper på rekruttering og fastholdelse
Inde på den store operationsstue for enden af gangen er Malene Hallund ved at være midtvejs med blødtvævsoperationen og skal nu i gang med at suturere det stykke væv, som hun har transplanteret fra ganen, så det kan placeres der, hvor de kommende implantater skal være. Operationen er en del af en længere proces delt op i flere operationer over mange måneder, hvor patienten til sidst ender med at få helt nye fortænder i overkæben.

– Så har vi styr på det heroppe i ganen, Joyce, siger Malene Hallund og griber en pincet.

Med den tager hun blødtvævet, der ligger på en steril glasplade, og lægger det forsigtigt på sin nye plads.

– Det passer jo perfekt. Den er som skræddersyet hertil, siger hun og starter med at suturere det med omkring 30 sting.

Imens ringer klinikassistenten efter mere gaze og bedøvelse. Louise Lammert er glad for at arbejde et sted med fokus på klimaet og har været med i planlægningen af klinikken helt fra start:

– Det er en fælles indsats, og derfor er det også med til at skabe et godt arbejdsmiljø. Det er noget, vi alle vil, siger Louise Lammert.

Hun flytter lidt på suget, så Malene Hallund kan komme til. For hende rummer bæredygtighed mere end kun det smalle fokus på klima.

– Vi har også fokus på social og økonomisk bæredygtighed og har fx ansat et ungt menneske med særlige behov i praktik et par timer hver dag, fortæller Malene Hallund.

Hun er helt bevidst om, at den grønne bæredygtighed er et vigtigt parameter i forbindelse med rekruttering af medarbejdere:

– De unge kan spejle sig i en arbejdsplads, hvor værdierne harmonerer med deres eget livssyn, og det betyder noget i en tid, hvor det er svært at rekruttere og fastholde dygtigt personale.

TB2025 Grøn Omstilling Reportage (4)

OPERATION. Klinikassistenten følger patienten til klinik-rummet, hvor hun skal have foretaget en tandkødsoperation.

Et grønt ansvar
Kirurgen er nu ved at suturere de sidste par sting, og patienten får en tynd skinne lavet ud fra en model af hendes mund hen over det sted i ganen, hvor vævet er taget fra. For Malene Hallund betyder det noget, at klinikken kan fremstille så meget som muligt på eget laboratorie:

– Jeg synes, at man som chef og ejer af en klinik har et ansvar for at tegne en klimavenlig vej for medarbejderne og klinikken, så vi sammen kan passe på vores jord. Vi ved godt, at vi ikke er 100 % bæredygtige. Men jeg håber, at vi med hvert enkelt tilvalg kan være med til at sætte et mere bæredygtigt fodaftryk, som andre måske kan lade sig inspirere af.

Malene Hallund tager et sidste kig på det kirurgiske arbejde:

– Så er vi ved at være der, siger hun og vasker omsorgsfuldt patienten om munden med gaze.

Imens begynder klinikassistenten så småt at lægge instrumenter i metalkurven, som kommer over i skyllerummet, og sorterer alt affald i de forskellige skraldespande.

– Nu kommer du ind på klinikken på den anden side af gangen, hvor vi tilpasser din protese, så du om lidt kan gå hjem og have noget at smile med, siger Malene Hallund og smider sine handsker i skraldespanden med restaffald.

 Hun forlader klinikken. Snart skal hun i gang med endnu en kirurgisk håndvask. For næste patient venter allerede i receptionen.