ANNONCE
ANNONCE
Corona-krise:

Tre gode grunde til, du alligevel skal blive bæredygtig

Med coronarøde tal på bundlinjen kan det være svært at fokusere på den lysegrønne side. Men det giver faktisk mening at tænke bæredygtigt i en krisetid. Grøn omstilling og økonomisk genrejsning er nemlig ikke modsætninger. Tværtimod. Her får du tre gode grunde til at blive bæredygtig trods krisen. 

 

1.

Det er farligt at lade være
 

Hvorvidt et produkt eller ydelse er grøn eller ej er ikke lige meget. Faktisk bliver hver anden dansker påvirket af miljøprofilen hos et produkt, når der skal vælges. Det viser en undersøgelse fra Miljø- og Fødevareministeriet.

Og det gælder også, når de skal til tandlægen, siger Steen Hildebrandt, professor og ekspert i bæredygtighed hos virksomheder.

Han mener, at det er direkte farligt at lade være med at tænke bæredygtighed ind i klinikdriften.

– Både patienterne, leverandørerne og de ansatte har fokus på bæredygtighed, så er klinikken ikke med på den bølge, så mister man hele ens eksistens grundlag, siger han.
 

2.

De unge er klodens beskyttere og dine fremtidige patienter
 

Skal din klinik fremtidssikres, skal du appellere til fremtidens patienter og fremtidens ansatte, mener Steen Hildebrandt.

– Det har en indvirken, når unge skal vælge tandlæge for første gang, om tandlægen har en bæredygtig profil eller ej, siger han og forklarer, det også gælder, når man skal tiltrække personale.

Mens det for 74 % af danskerne er vigtigt, at produkter og butikker har en bæredygtig og etisk korrekt profil, gælder det for hele 83 % af de danskere, der er født efter 2001. Det viser en undersøgelse foretaget af Retail Institute Scandinavia.
 

3.

Bæredygtighed er en god forretning
 

Bæredygtighed er ikke lig med dårligere økonomi. En analyse fra Danske Bank viser fx, at virksomheder med en bæredygtig profil aktivt bruger deres grønne image til at skabe profit – og det lykkes, fordi den bæredygtige profil giver dem konkurrencefordele og lavere omkostninger.

Steen Hildebrandt er helt overbevist om, at bæredygtighed er en god forretning:

– Der er mange eksempler på bæredygtige tiltag, som ikke koster noget her og nu, men som faktisk giver lavere omkostninger, siger han og nævner fx at huske at slukke lyset og genbruge mere.

– Og så tiltrækker bæredygtighed også flere patienter. Det er en kilde til højere indtjening, siger Steen Hildebrandt.

ANNONCE