ANNONCE
Annonce

"Vi har set 125.000 patienter de sidste 19 år"

Tandlægebladet har været i England og møde de danske tandlæger Jonathan, Henrik og David. Hør deres syn på faglighed, arbejdsglæde og tandsundhed i et samfund med et opdelt tandplejesystem. En fremtid, der måske bliver virkelighed i Danmark. I denne artikel kan du møde Henrik Overgaard-Nielsen på 59 år, som arbejder på en NHS-klinik, driver BurmaDent og er formand for de privatpraktiserende tandlæger i British Dental Association.

Tekst: Gitte Almer Nielsen / Foto: Justin Sutcliffe

Skiltet er knap to meter højt, og bogstaverne er i versaler. Der er ingen, der kan være i tvivl om, at der bor en NHS-tandlæge på North End Road 355 i Fulham i det sydvestlige London. – We do what it says on the can, fastslår Henrik Overgaard-Nielsen om den klare ”varedeklaration”, da Tandlægebladet møder ham i British Dental Associations lokaler i det centrale London, hvor han de sidste tre år har fungeret som formand for ca. 30.000 privatpraktiserende tandlæger.

North End Road er en af de få tilbageværende markedsgader i London og en af de travleste. Sådan et sted, hvor man både kan købe en mobiloplader, et par billige solbriller og et bundt gulerødder.

Her er Henrik Overgaard-Nielsen et kendt ansigt efter at have arbejdet 19 år på North End Road. De lokale kalder ham ”governor”, og placeringen har den fordel, at frugt og grønt er meget billigt, om ikke gratis. ”Jeg behandler jo dem alle sammen, fortæller han grinende denne torsdag formiddag.

Overfor North End Road ligger det største sociale boligbyggeri i det vestlige London, men man finder også de charmerende engelske byhuse, som bliver solgt til op mod 9 mio. kr., lige i nærheden. – Vi har en vældig stor social spredning på klinikken. Vi har alt fra hjemløse til en kusine til dronningen, fortæller Henrik Overgaard-Nielsen, som kun behandler NHS-patienter og derfor udelukkende laver behandlinger, som bliver tilbudt via det offentlige tandplejesystem.

Sådan fungerer det engelske tandplejesystem

Det engelske sundhedssystem er et offentligt, nationalt system, der ligesom det danske er finansieret over skatten. Den offentlige del af sundhedsvæsenet er organiseret under NHS (National Health Service), som dækker tandplejeydelser delvist – dvs. der er en form for bruger-betaling, men priserne er fastsat af NHS.

I 2006 gik man fra 400 ydelser til kun tre ydelser – opdelt i tre behandlingsforløb, hvor patienterne betaler en fast pris uanset mængden af behandlinger i behandlingsforløbet.

Behandlingsforløb 1:

  • Patienten betaler ca. 180 kr., som fx omfatter undersøgelse, tandrensning, forebyggende fluorbehandling, rådgivning og røntgen.

Behandlingsforløb 2:

  • Patienten betaler ca. 500 kr., som omfatter ydelserne i behandlingsforløb 1 samt yderligere behandling som fx PA-behandlinger, fyldninger, ekstraktioner, rodbehandlinger og oral kirurgi.

Behandlingsforløb 3:

  • Patienten betaler ca. 2.200 kr., som omfatter ydelserne
    i behandlingsforløb 1 og 2 samt fx broer, kroner,
    ortodonti og proteser.
  • Hvis patienten har behov for yderligere behandling
    inden for samme behandlings-kategori, så er det
    inkluderet, hvis det sker senest to måneder efter sidste
    besøg.

125.000 patienter på 19 år
Det var en usædvanlig beslutning, da den dengang 41-årige tandlæge valgte at slå sig ned som NHS-tandlæge, og der var ikke mange i branchen, der troede på idéen. På det tidspunkt prøvede de fleste tandlæger i England at gå privat, men patienterne ønskede NHSbehandling, så der var en åbning i markedet, forklarer Henrik Overgaard-Nielsen om beslutningen.

Det hele startede med én stol, Henrik og hans hustru og en businessplan, der lød på fem stole inden fem år. – Efter en uge ringede vi til banken og sagde, at vi skulle låne til stol to nu. De troede, vi havde spist søm. Men vi var allerede booket op to uger frem. Og efter seks uger måtte vi hyre endnu en tandlæge, som faktisk stadig er på klinikken den dag i dag. Efter 15 måneder udvidede vi op til den femte stol. – Vi havde travlt alle seks dage om ugen. Jeg har aldrig lavet så mange fuldproteser. Det var svært at finde tandlæger, der kunne lave det gennem NHS på det tidspunkt, men det kunne vi tilbyde, fortæller Henrik Overgaard-Nielsen.

Og da tre år var gået, lejede Henrik Overgaard- Nielsen naboejendommen og udvidede til 10 stole. Nu er der gået 19 år, og 125.000 patienter har siddet i klinikkens stole. Hver måned kommer der ca. 600 nye patienter ind ad døren, som bliver behandlet af det over 50 mand store team, der bl.a. består af 19 tandlæger, tre tandplejere og 17 klinikassistenter.

Det får tandlægerne fra NHS

Units of Dental Activity (UDAs) er et mål for mængden af arbejde udført under tandbehandling. Mere komplekse tandbehandlinger tæller for flere UDA’er. Fx svarer en undersøgelse til én UDA, fyldninger til tre UDA’er og en protese svarer til 12 UDA’er.

Den faktiske værdi af en UDA forhandler den enkelte tandlæge med den lokale NHS-myndighed. Værdien er typisk mellem ca. 170-300 kr., og den varierer rundt om i landet. To klinikker på samme gade eller to tandlæger på samme klinik kan have helt forskellige UDA-værdier.

Eksempler på tandlægens betaling indenfor NHS:

  • Undersøgelse, tandrensning, forebyggende fluorbehandling, rådgivning, røntgen: 170-300 kr.
  • Fyldninger, ekstraktioner, rodbehandlinger, oral kirurgi: 510-900 kr.
  • Bro, protese, krone, ortodonti: 2.040-3.600 kr.

Ingen tid til goddag
Effektivitet og systematik er kodeordene bag succesen, forklarer Henrik Overgaard-Nielsen. – Vi siger, groft sagt, nærmest ikke goddag, og der er ingen snak om, hvordan ferien er gået. Det er ind i stolen, og så begynder vi. Vi kører med nye patienter hvert kvarter, og hvis du laver behandlinger, skal det derfor gå tjept, fortæller Henrik Overgaard- Nielsen, der typisk har op mod 25 patienter i stolen om dagen.

Men patienterne kender præmissen, og de sætter ligefrem pris på den, mener han, fordi de gerne vil minimere deres tid i stolen. Det er derfor ment som positiv feedback, når patienterne vurderer klinikken til at være effektiv, og i sidste ende, som det ultimative succesparameter, så kommer klinikkens patienter igen.
– Jeg har altid syntes, at det er en politisk diskussion, om man skal have et NHS-system, men hvis vi har et, så skal man sgu lave ordentlig tandpleje i systemet. Det er min mening. Og hvis det skal hænge sammen, handler det om effektivitet og det rigtige udstyr, fortæller Henrik Overgaard-Nielsen.

Derfor var NHS Dentist også en af de første ”offentlige” klinikker, der investerede i digital røntgen. Simpelthen fordi, det gjorde det muligt at optimere tiden. På samme måde er idéen om uddelegering heller ikke noget, der fylder på klinikken i Fulham. Dels fordi reglerne i England er strammere end i Danmark, dels fordi Henrik Overgaard- Nielsen ikke ser den store fidus i det.
– Udgifterne til materialer, stol, klinikassistent er det samme – den eneste forskel er lønnen. En tandlæge tjener måske omkring 500.000 kr., mens en tandplejer tjener lidt over 300.000 kr. Den forskel er ikke det store ud af en omsætning på 1,6 mio. kr. Og så er tiden vigtig. Tandplejerne skal kunne lave det på samme tid som tandlægerne, siger han.

Gjort en forskel
Men det slider at køre en klinik i det tempo, som en NHS-klinik kræver. Og det var da også en af grundene til, at Henrik Overgaard-Nielsen og hans hustru valgte at sælge klinikken i 2012. – Det er stressende at køre sådan en business. Vi havde også kontrakt på tandlægearbejde i fængsler, bl.a. et af Europas største, og på det tidspunkt havde vi måske 45-50 mennesker ansat. Det er deres løn, du er ansvarlig for hver måned. Og til sidst blev pengene så store, hvis vi solgte, at vi ikke behøvede at lave noget. Så solgte vi, forklarer han.

I dag arbejder Henrik Overgaard-Nielsen fortsat et par dage om ugen på klinikken, og udover formandsposten i BDA, har han sammen med sin hustru stiftet Burmadent, som er en frivillig organisation, som arbejder for bedre tandsundhed i Burma.
– Både min kone og jeg er da lidt stolte af, hvad vi har fået bygget op. Der er mange patienter, der er glade for den behandling, de har fået på klinikken, så vi føler, vi har bidraget med noget positivt, fortæller Henrik Overgaard-Nielsen.

Det får Henrik Overgaard-Nielsen fra NHS

  • Undersøgelse, røntgen og en forebyggende behandling: Ca. 250 kr.
  • Pris for en MK-krone (zirkonium fås ikke i NHS): Ca. 700 kr.
  • Helprotese: Ca. 2.800 kr.
  • Rodbehandlinger: Ca. 700 kr.
  • Garanti: Et år
  • Ventetid: Tre til fire uger

Læs artiklen i samme serie om David Winkler her

Læs artiklen i samme serie om Jonathan Hall her

Kommentarer
ANNONCE