Tandklinikassistent-uddannelsen
Nærværende artikel omtaler kort de forskellige uddannelser til tandklinikassistent, som har eksisteret siden den første uddannelse blev etableret i 1948. Rammerne for den nuværende erhvervsuddannelse omtales, og uddannelsens faglige indhold beskrives. Specielt lægges der vægt på at redegøre for uddannelsens vekselvirkning mellem teori og praksis og den pædagogiske tænkning, der ligger bag uddannelsen. Uddannelsens opbygning, længde og indhold har været forholdsvis uforandret i næsten 20 år. I samme periode er der sket store forandringer i samfundet, i klinikkernes behov for kompetencer hos medarbejderne og blandt unge mennesker. Derfor argumenteres der for at nytænke tandklinikassistentuddannelsen. En uddannelse opdelt i trin vil kunne sikre et bedre match mellem de kompetencer, klinikkerne efterspørger, og dem, som eleverne opnår. Desuden vil en trindeling sikre, at flere unge end hidtil vil kunne gennemføre en uddannelse, hvilket er i overensstemmelse med samfundsmæssigt krav. Første trin, der giver kompetence som assisterende tandklinikassistent svarende til kernen i den nuværende uddannelse, der giver kompetence i at forberede og assistere ved tandbehandling. Andet trin er tænkt at give tandklinikassistenten kompetencer til at gennemføre uddelegerede patientbehandlinger.