Tandlægen.dk er solgt

Den nordiske investor Impilo har købt majoriteten af landets største tandlægekæde, Tandlægen.dk. Håbet er fortsat fokus på sund vækst, kvalitet og kompetenceudvikling, fortæller Henrik Kølle, direktør i Tandlægen.dk.

Solgt
Tekst: Anne Burlund

Efter at rygterne om et muligt salg har floreret i årevis, og direktøren har været ude og dementere hver eneste gang, er den nu god nok. Tandlægen.dk er blevet solgt til den nordiske sundhedsinvestor Impilo. Tandlægen.dk står i dag bag 52 klinikker fordelt over hele landet.

Direktør Henrik Kølle håber, at salget udover en markant kapitalindsprøjtning vil bidrage til kædens arbejde med trivsel, kompetenceudvikling, drift og medarbejdertilfredshed.

– Impilo kan stille med nogle tunge erhvervsprofiler fra sundhedssektoren i vores bestyrelse. Vi skal fortsat være kendetegnet ved en tårnhøj faglighed, og der kan Impilo bidrage med en stor viden og  sparring ift. klinikdrift og kædens fortsatte udvikling, fortæller Henrik Kølle, der fortsætter som direktør i kæden.

Impilo kan stille med nogle tunge erhvervsprofiler fra sundhedssektoren i vores bestyrelse

HENRIK KØLLE, DIREKTØR I TANDLÆGEN.DK

Ifølge Henrik Kølle var det helt afgørende i forbindelse med et salg, at den nuværende ledelse og klinikejerne geninvesterer i kæden og dermed fortsætter som medejere sammen med Impilo, som formentlig kommer til at eje 75 % af holdingselskabet Tandlægen.dk. 

Tidligere afvist salg

Direktøren har ellers indtil flere gange – og senest i begyndelsen af 2020 – hårdnakket afvist over for blandt andre Tandlægebladet, at et salg af kæden var undervejs. Men coronanedlukningen i foråret 2020 var ifølge Henrik Kølle hård ved kæden, og efterspillet satte skub i salgstankerne.

– Vi måtte optage mere gæld i forbindelse med nedlukningen, men kom relativt hurtigt tilbage med hjælp fra regeringens coronapakker og en fantastisk indstilling fra personalet på klinkkerne. Og der oplevede vi et stort aktivitetsniveau og en gejst ude på klinikkerne, som vi ikke har set før.

Det fik os til at sige, at hvis vi skal gøre noget, så skal det være nu, så derfor begyndte vi at forberede en salgsproces, siger Henrik Kølle.

Blodrøde tal vendt til overskud

Tandlægebladet har tidligere beskrevet, hvordan Tandlægen.dk flere år i træk kæmpede med røde tal på bundlinjen. I 2018 gik kæden ud med et minus på 130 mio. kr. Dengang udtalte Henrik Kølle bl.a., at han forventede en markant vækst i løbet af de næste 24 måneder, der skulle cementeres før et salg.

Men selvom kæden ifølge direktøren havde en god udvikling i 2019, satte corona en effektiv stopper for, at udviklingen fortsatte i 2020.

– Til gengæld kom vi stærkt tilbage i 2021, og vi forventer en driftsindtjening på 70 mio. kr. i år. Det er ikke prangende, men fint, når man ser på vores størrelse og forventninger, forklarer Henrik Kølle, der understreger, at styr på økonomien og et stærkt aktivitetsniveau var to helt klare forudsætninger for, at man ønskede at gå ind i en salgsproces:

– Vi har lånt os til en del af væksten, så vi har haft en stor bevidsthed om vigtigheden af at få finansielle investorer om bord, der både har kompetencer fra sundhedssektoren og de finansielle “muskler”, der er nødvendige for at kunne udvikle kæden.

Generationsskifte og fokus på faglighed

Over de seneste 18 måneder har to tredjedele af kædens klinikker skiftet ejere. Og selvom det ifølge Henrik Kølle har været et naturligt generationsskifte, har det massive ejerskifte påvirket økonomien. Dertil er mange enkeltmandspraksisser ifølge direktøren kommet til salg efter corona.

Derfor vil fokus i den kommende tid være sammenlægninger og flere midler til investering i klinikkerne og faglig kompetenceudvikling af medarbejderne. Ifølge Henrik Kølle vil tandlægerne ude i klinikkerne ikke komme til at mærke ejerskiftet.

Jeg kan godt garantere, at vi ikke kommer til at opkøbe med arme og ben igen

HENRIK KØLLE, DIREKTØR I TANDLÆGEN.DK

– Vi har en ambition om at være Danmarks fagligt stærkeste tandlægekæde. Og særligt nu, hvor vi har så mange nye, unge klinikejere, vil vi have fokus på at sikre videreuddannelse og interne kompetenceforløb fx inden for kirurgi og implantatbehandlinger, forklarer Henrik Kølle og fremhæver, at kæden også er begyndt at lave interne medarbejdertilfredshedsundersøgelser hvert kvartal.

Kontrolleret vækst

Og selvom der er fokus på fortsat vækst, kommer Tandlægen.dk ifølge Henrik Kølle ikke tilbage til den tid med vækst gennem ukontrolleret opkøb.

– Jeg kan godt garantere, at vi ikke kommer til at opkøbe med arme og ben igen, som vi gjorde for nogle år siden. Vi satser i stedet på en sund og kontrolleret vækst, hvor vi køber, hvis en klinik passer ind i Tandlægen.dk.

Det er helt klart en erfaring, vi tager med fra tidligere, at det er vigtigt, at klinikken er et godt match, understreger Henrik Kølle, der fortæller, at man derfor også har droppet at have en målsætning om antal af køb.