ADHD-patienter kræver særlige hensyn

Både i det private og kommunale oplever tandlæger, at de møder flere patienter med ADHD. Det kan give en række udfordringer.

TB2025 10 ADHD
Tekst: Sofie Stokholm Jacobsen

Patienter, der udebliver. Patienter, der har brug for mere tid. Patienter, der har behov for en mere udførlig forklaring. Det er nogle af de konkrete udfordringer, som tandlæger i både det kommunale og private jævnligt møder på grund af et tilsyneladende stigende antal patienter med diagnosen ADHD.

Således oplever 67 % af tandlægerne i privat praksis, at antallet af patienter med ADHD er steget lidt eller meget over de seneste to år, mens 73 % af tandlægerne i den kommunale tandpleje har registreret en lille eller større stigning siden 2023.

Tandlægeforeningens undersøgelse er baseret på svar fra godt 600 tandlæger, som har besvaret et spørgeskema hen over sommeren 2025.

- Jeg kan godt genkende resultaterne, for jeg oplever også, at det er stigende. Men samtidig bliver der også talt mere om det. Inden for de seneste år ser vi væsentligt flere ADHD-diagnoser end tidligere. Patienterne har vel altid været der, men nu har de fået diagnoser. Mange bliver heldigvis godt medicineret, siger Maj-Britt Liliendahl, der er tandlæge og klinikejer på Højbro Plads i København.

Uheldige bivirkninger
Ifølge undersøgelsen oplever tandlægerne i varierende grad en række udfordringer for ADHD-patienterne. Fx medicininduceret mundtørhed, problemer med tandpleje, udfordringer med at modtage tandbehandling og med at møde frem til aftalte konsultationer.

Undersøgelsen zoomer bl.a. ind på ADHD-patienter med medicininduceret mundtørhed. Denne gruppe er især udfordret af caries og gingivitis, viser tandlægernes svar.

- Mange af de patienter, der får medicin for ADHD, har problemer i større eller mindre grad med medicinsk betinget mundtørhed. Når de samtidig kan have udfordringer med at holde optimal mundhygiejne, får de flere problemer, og behandlingerne bliver ofte uoverskuelige. Både for patienterne, men også for os tandlæger, fortæller Maj-Britt Liliendahl og fortsætter:

- Mange patienter med ADHD har yderligere en anden psykiatrisk diagnose. Det kræver mere at skabe relationer og tryghed for denne gruppe af patienter, så vi tandlæger bliver mere pressede og udfordrede i hverdagen. Det er en tidsmæssig og økonomisk udfordring at have den type patienter i privat praksis, når vi er låste af særloven.

Ændrede arbejdsvaner
For tandlægerne betyder mødet med ADHD-patienter derfor ændrede arbejdsvaner. 63 % af tandlægerne i privat praksis og 86 % af tandlægerne i den kommunale tandpleje svarer i undersøgelsen, at de gør mere ud af det pædagogiske arbejde, når de møder en patient med ADHD. Fx ved i højere grad at prioritere at forklare patienterne, hvad der skal ske under konsultationen. 20 % af tandlægerne i privat praksis og 40 % i den kommunale tandpleje tilkendegiver, at de også afsætter mere tid til patienter med ADHD.

Tandlæge og klinikejer i Guldborgsund John Hjorth Klos sørger for at sætte ekstra tid af og være ekstra omsorgsfuld. Han oplever, at hans patienter med ADHD oftere kommer for sent, udebliver eller ikke får passet deres tænder.

- Jeg anerkender deres udfordringer, og at de ikke selv kan gøre for det. De har måske følt sig misforstået hele livet. Vi laver nogle spilleregler sammen, og de får lidt længere line i forhold til andre. Fx videre ramme for betaling, siger John Hjorth Klos.

Som en, der selv for nylig er blevet diagnosticeret med ADHD, er han meget opmærksom på at genkende det hos sine patienter.

- Jeg har nemt ved at sætte mig i deres sted og forstå deres udfordringer. Mit arbejde har været min særinteresse hele mit liv – derfor kan jeg sagtens overkomme det. Men alt det administrative kan jeg have svært ved at få gjort, siger John Hjorth Klos.

Børns rutiner
Søren Dalsgaard, der er professor, overlæge og forskningsleder på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center i Region Hovedstadens Psykiatri, har 25 års erfaring med børn med ADHD. Han har nogle bud på, hvordan tandlæger bedst muligt kan favne børn med ADHD og hjælpe dem til at passe på deres tænder.

- Børn tager typisk medicin om morgenen, så virkningen dækker skoledagen. Ved tretiden holder effekten op. Derfor kan der opstå flest udfordringer morgen og aften. Man kunne overveje at lave om på tandbørsterutinerne og lade dem børste tænder henne i skolen og om eftermiddagen, hvor medicinen hjælper. Det er ikke optimalt, men bedre end slet ikke at få børstet tænder, siger Søren Dalsgaard.

Han anbefaler også at gøre brug af et skema, hvor børnene kan se visuelt, hvad der skal ske, fx om morgenen. Her kan tandbørstning være en del af skemaet. Det er vigtigt, at rækkefølgen er den samme hver dag, så det bliver automatiseret. Det kan være med til at gøre det forudsigeligt for barnet.

- 70-80 % af børn med ADHD døjer også med andet psykisk, så de er meget forskellige fra hinanden. Det skal man også have øje for og indrette sig efter, siger Søren Dalsgaard. Han foreslår desuden at lade børn med ADHD komme på besøg hos tandlægen på forhånd, så de kan se, hvordan der ser ud i klinikken. Helst i samme rum og med samme personale, som når de skal i stolen.