Intraorale scannere forbedrer den prækliniske undervisning i fast protetik

Forskere fra Institut for Odontologi og Oral Sundhed på Aarhus Universitet introducerer en ny metode, hvor de dokumenterer, at intraorale scannere med fordel kan bruges til undervisningen af tandlægestuderende i kronepræparation.

Dansk Forskningsnyt

Det er afgørende for tandlægestuderende, at de får en tilstrækkelig præklinisk uddannelse, før de starter med at behandle patienter. Konstruktiv feedback fra underviserne spiller en central rolle i at vejlede de studerende til at mestre færdigheder, øge tilliden og frem for alt sikre patientsikkerheden.

På mange tandlægeskoler forbereder studerende rutinemæssigt kunstige akryltænder i et præklinisk miljø, hvor de modtager feedback under praktiske øvelser efterfulgt af feedback. Traditionelle vurderinger, der er afhængige af visuel inspektion, kan have subjektivitet og inkonsistens.

På den baggrund introducerer forskere fra Institut for Odontologi og Oral Sundhed på Aarhus Universitet en ny metode, hvor de dokumenterer, at intraorale scannere med fordel kan bruges til undervisningen af tandlægestuderende i kronepræparation. Ifølge forskerne kan metoden både forbedre feedback og selvevaluering for studerende under præklinisk undervisning og deres færdigheder i at bruge intraorale scannere i klinisk praksis.

Nyere generationer af intraorale scannere har nye funktioner, der gør det muligt at sammenligne to digitale scanninger for at overvåge ændringer i patientens tandsæt over tid, såsom slid på tænder. Denne funktion kan bruges som et digitalt værktøj til evaluering af kronepræparation i en præklinisk kontekst.

Den nye metode består i, at man tager en referencescanning før forberedelse på Typodont og en scanning efter kronepræparation. Ved at bruge patientovervågningsfunktionen i Trios 3-scanner udføres der overlejring af to scanninger.

Metoden muliggør en subjektiv kvantitativ evaluering af kronepræparation i fantommodel og dermed en forbedring af pålideligheden og validiteten af praktiske prøver i kronepræparation på tandlægeuddannelsen. Denne metode kræver ingen yderligere hardware eller software ud over de grundlæggende funktioner, der er indlejret i den intraorale scanner.

Kilder:

Ranjkesh B, Bahrami G: Objective quantitative digital evaluation of crown preparation using intraoral optical scanner: Novel preclinical teaching method. J Clin Exp Dent. 2024;16:e1233-8.